Wat je moet weten over mediteren

Eigenlijk weten we het allemaal wel. Mediteren is goed voor je. Maar waarom ook al weer? En wat is er precies de bedoeling van? Is het genoeg om stil te zijn? Is het een probleem als ik mijn hoofd niet stil krijg? Doe ik het wel goed?

In dit artikel:

  • 6 wetenschappelijk bewezen positieve effecten van dagelijks mediteren;
  • de basisbeginselen van meditatie;
  • Tibetan Buddhist Master Mingyur Rinpoche over ‘how to train your monkeymind’;
  • een geleide meditatie van 3 minuten door Deepak Chopra om ‘pure awareness’ te ervaren;

Top 6 van positieve effecten door dagelijks mediteren

Het is wetenschappelijk bewezen dat mediteren goed voor je is. Al na 8 weken dagelijks mediteren zijn de volgende effecten meetbaar (conclusies uit het filmpje):

  1. Mediteren vergroot letterlijk delen van je hersenen, te weten het gedeelte voor leren, concentratie en inlevingsvermogen;
  2. Het deel van de hersenen voor angst, stress en depressieve gevoelens wordt kleiner. Negatieve emoties nemen daarom af, vergelijkbaar met het effect van antidepressiva;
  3. Het bevordert wilskracht. Hierdoor wordt de kans van slagen vergroot om slechte gewoontes en verslavingen de baas te worden;
  4. Betere leerprestaties en concentratievermogen;
  5. Minder kans op hartziekten, ontstekingen, hoge bloeddruk en het lijkt zelfs het verouderingsproces te vertragen;
  6. Van mediteren wordt je gelukkiger.

De basisbeginselen van mediteren

Redenen genoeg dus om te gaan mediteren. Maar waar gaat het om? De bedoeling is dat je lichaam en geest volledig ontspant en dat je heel bewust aanwezig bent.

Allereerst, kies een rustige plek waar je niet gestoord wordt.  Zit bij voorkeur met je rug rechtop in een comfortabele houding. Wanneer je gaat liggen is er een kans dat je in slaap valt en je wilt juist bereiken dat je alert bent.

Een hulpmiddel om niet afgeleid te worden is focussen op één ding. De focus kan zijn je ademhaling, een woord, affirmatie, mantra of je kijkt naar een vast punt. Als je aandacht afdwaalt breng deze dan terug naar je ademhaling. Gedachten zijn er nog steeds, maar je doet er niets mee. Het hoeft niet stil te worden in je hoofd, je geest blijft actief. Immers je hart, longen en andere organen blijven ook actief.

Je ervaart dat je bewustzijn bent en dat alles precies goed is zoals het is. Moeiteloos en in harmonie met alles.

How to train your monkeymind

In het volgende filmpje krijg je enkele heldere meditatie tips met erg leuke uitleg van Tibetan Buddhist Master Mingyur Rinpoche.

Geleide meditatie door Deepak Chopra

Tot slot een geleide meditatie door Deepak Chopra die je helpt om puur bewustzijn te ervaren. Met andere woorden, datgene wat je bent als je alles loslaat en oordelen achterwege laat.

Ik wens je elke dag een heerlijke meditatie toe.

Het begint bij jou!

Margret Notté

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 0 reacties