1

innerlijke rust vinden – 5 tips

Heb jij behoefte aan innerlijke rust? In dit artikel krijg je 5 tips die je kunnen helpen bij het vinden van innerlijke rust met hulp van de natuur.

Er zijn inmiddels heel wat onderzoeken gedaan die aantonen dat regelmatig in de natuur komen kan bijdragen aan innerlijke rust. De buitenlucht doet je goed, het helpt je o.a. te ontspannen, te relativeren, los te laten en tot rust te komen. Kortom, je stapt even uit de dagelijkse drukte en laat letterlijk een frisse wind door je heen blazen. Dus loop door het bos, langs het strand of op de hei en doe één of enkele van de volgende oefeningen om innerlijke rust te vinden.

Tip 1: Kom in je gevoel

Stop met denken en ga naar je gevoel. Loop met aandacht met al jouw zintuigen open: kijk luister voel ruik proef. Ben helemaal aanwezig in het moment. Door fysiek te voelen aan voorwerpen in de natuur kom je letterlijk in je gevoel. Loop op blote voeten, door de modder, de bladeren, een plas. Voel hoe jij voelt in jouw lichaam, voel de temperatuur, de wind, de zon. Doe hetzelfde met kijken, luisteren, ruiken. Als je niet weet wat je veilig kunt proeven in de natuur, lik dan bijvoorbeeld aan je huid. Ben je bewust van de smaken in je mond. Ervaar vervolgens de natuur met al je zintuigen open. In de natuur kan dat zonder overprikkeld te raken, integendeel je komt tot rust.

open je zintuigen

Tip 2: Voel je dankbaar

Voel je dankbaar voor de stevige grond onder je voeten, de zuurstof die je inademt, de warmte van de zon, het koele briesje, een prachtige bloem, een weids uitzicht, de rust, de ruimte etc. Voel je dankbaar voor alle zegeningen in je leven. Besef dat er zoveel is waar je dankbaar voor kunt zijn. Als je in een staat van dankbaarheid bent, zul je innerlijke rust ervaren.

Tip 3: Verwacht niets

Ben je ervan bewust dat de natuur niets van je verlangt, dat je niets moet, dat je precies goed bent zoals je bent, dat alles precies is zoals het moet zijn. De natuur verwacht niets, accepteert alles zoals het is en maakt het beste van elke situatie. Neem daar een voorbeeld aan. Accepteer jezelf zoals je bent, accepteer elke situatie in je leven zoals het is en maak er dan het beste van met de opties die je hebt. Loop in de natuur zonder ook maar iets te verwachten. Het is goed zoals het is.

Tip 4 : Vergeet jezelf

Geef jouw aandacht volledig aan iets in de natuur wat jouw aandacht trekt. Ga er helemaal in op, zodat je jouw zelfbewustzijn loslaat en één bent met het moment. Het is heerlijk om even niet het middelpunt van het universum te zijn en een moment bevrijd te zijn uit de vicieuze cirkel van steeds terugkerende gedachten die jou gevangen houden en jouw ervaringen bepalen.

Tip 5 : Gun het jezelf

Vertraag, ga zitten, ga liggen, val in slaap, vergeet de tijd. Als je straks weer thuis bent is er nog tijd genoeg om je druk te maken. Innerlijke rust vinden is vooral een kwestie van jezelf rust gunnen. Je hoeft aan niemand toestemming te vragen.

Het begint bij jou!

Margret Notté

Meld je aan om regelmatig gratis inspiratie, praktische tips en oefeningen te ontvangen. Je ontvangt dan automatisch een bericht bij het verschijnen van elk nieuw blog artikel.

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 1 reacties