Ik kan niet slapen - Praktische oefening - I AM Training

Ik kan niet slapen – wat nu?

niet slapen

Iedereen heeft het wel eens, dat je s’nachts wakker ligt en maar niet in slaap valt. 1 op de 10 mensen heeft zelfs chronisch last van slaapproblemen. Niet slapen kan heel vervelend zijn, maar is veel minder erg dan je wellicht denkt. Lees hoe je een slapeloze nacht op een plezierige manier door kunt komen. Er is ook een goede kans dat je alsnog in slaap valt.

Niet slapen is niet zo erg als je denkt

Een goede nachtrust is belangrijk om je fit en vitaal te voelen. Slaap is een herstelperiode voor je lichaam en je geest. Echter…

Wist je dat:

  • lang niet iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft, 4 tot 5 uur is vaak voldoende om te herstellen
  • wanneer je de hele nacht wakker hebt gelegen, je toch nachtrust hebt gehad en meer hebt geslapen dan je denkt
  • je uiteindelijk toch in slaap valt
  • je slaap niet kunt inhalen en je dat ook helemaal niet nodig hebt, omdat je na een nacht niet slapen de volgende nacht vanzelf dieper slaapt
  • vermoeidheid het gevolg is van stress en niet fit-zijn, en niet het gevolg van slecht slapen

Met welk verhaal sta jij op?

Natuurlijk is het heerlijk om lekker te slapen en helemaal uitgerust wakker te worden. Maar maak er geen drama van als het niet zo is. Als jij bij het opstaan tegen jezelf zegt: ‘Ik heb te weinig geslapen, ik ben doodmoe, ik heb vandaag echt een probleem,’ reken er dan maar op dat jij je vandaag echt beroerd voelt. En dan is er aan het einde van de dag de angst voor weer een slapeloze nacht.

Als je daarentegen na een nacht niet slapen een lekkere verkwikkende douche neemt en de nacht van je afspoelt, dan staat niets je in de weg voor een energieke dag vol mogelijkheden. En verheug je aan het eind van de dag extra op een heerlijke nacht lekker slapen.

Pieker niet langer

Nu je weet dat het helemaal niet erg is om wakker te liggen, hoef je daar geen stress meer van te hebben. Laat het los, relax! Verzet je niet tegen wakker liggen. Accepteer het als het zo is. Als jij je er niet druk om maakt, val je sneller alsnog in slaap.

Kun je toch niet slapen? Dan is de kans groot dat je ligt te denken, te malen, te piekeren, je zorgen maakt. ‘s Nachts lijkt alles veel erger en groter en moeilijker dan overdag. Dit is niet het juiste moment om al denkend naar een oplossing te zoeken, je bent namelijk bezig het probleem te vergroten in plaats van het op te lossen.

Makkelijker gezegd dan gedaan ‘niet piekeren’ maar hoe doe je dat? En hoe kom ik die lange nacht dan door als ik niet kan slapen?

genieten

Quality time

De tijd die je wakker ligt kun je beter besteden aan iets waar je vaak overdag niet aan toe komt: aan jezelf! Jouw partner slaapt, je hoeft niet voor je gezin te zorgen, je werk ligt er morgen ook nog wel, je hoeft geen emails te beantwoorden en je vrienden en relaties op social media zitten ‘s nachts ook niet op jouw bericht te wachten. Conclusie: ‘Quality time’ helemaal voor jezelf.

De volgende oefening is absoluut verkwikkend om te doen en helemaal voor jezelf. De oefening is erop gericht dat je in plaats van te denken (malen) gaat voelen.

Genieten van wakker liggen

Doe de oefening terwijl je dit leest, dan kun je het toepassen wanneer je een keer wakker ligt.

  • Ga met je aandacht naar de binnenkant van je tenen tot je het voelt tintelen. Trek met jouw aandacht die tinteling heel langzaam door je benen naar boven, door heel jouw lichaam en voel het stromen. Doe dit tot je elke centimeter van je lichaam voelt tintelen.
  • Geniet met volle teugen van die tintelende stroom door je lichaam. Hoe meer je ervan geniet, hoe intenser de tinteling wordt. Wat je voelt stromen is jouw levensenergie.
  • Terwijl je de tinteling intens blijft voelen, roep je een gevoel van dankbaarheid op. Visualiseer dat je jouw hart vult met dankbaarheid en blijf het vullen zodat de dankbaarheid naar alle kanten overstroomt en mee gaat in de stroom.
  • Ben dankbaar voor wie je bent en voel liefde voor jezelf met heel je hart. Laat dit gevoel van zelfliefde mee overstromen.
  • Geniet intens van dit heerlijke gevoel, geef je er moeiteloos aan over en ontspan volledig, tot je in slaap valt.

Als je de oefening tijdens het lezen hebt gedaan, hoef ik je niet uit te leggen hoe heerlijk dit voelt. En het kan dus ook op klaarlichte dag, met je ogen open en zelfs terwijl je werkt. Je valt dan uiteraard niet in slaap.

Het begint bij jou!

Margret Notté

Meld je aan om regelmatig gratis inspiratie, praktische tips en oefeningen te ontvangen. Je ontvangt dan automatisch een bericht bij het verschijnen van elk nieuw blog artikel.

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 0 reacties