Tips voor meer zelfvertrouwen

de gouden tip, meer zelfvertrouwen

Heb ik weinig zelfvertrouwen?

Mogelijk ben je een pleaser en doe je er alles aan om aardig gevonden worden. Wellicht schep je voortdurend op over hoe geweldig jij bent en zoek je daarmee bevestiging bij anderen. Je vindt jezelf niet de moeite waard, je voelt je minder dan anderen. Of je hebt faalangst en gaat uitdagingen uit de weg. Als één van deze kenmerken op jou van toepassing is, dan is de kans groot dat je weinig zelfvertrouwen hebt.

Tips voor meer zelfvertrouwen

Er zijn heel wat artikelen geschreven met tips voor meer zelfvertrouwen. De top 6:

  • Zorg dat je er goed uitziet en fit bent, dan voel je je zekerder van jezelf;
  • Kom afspraken aan jezelf na, zodat jij jezelf kunt vertrouwen;
  • Accepteer jezelf zoals je bent en wees lief voor jezelf;
  • Trek je niets aan van wat anderen van je denken;
  • Focus op waar je goed in bent en ben trots op jezelf;
  • Neem complimenten in ontvangst, wuif ze niet weg;

Hoe nuttig ook, het is hard werken om die tips voortdurend toe te passen. En soms onmogelijk wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt: ‘Accepteer jezelf zoals je bent’ is dan makkelijker gezegd dan gedaan.

Waarom heb ik weinig zelfvertrouwen?

Weet jij waarom je weinig zelfvertrouwen hebt? Wanneer je de oorzaak aanpakt is het niet meer nodig om de tips toe te passen. Dan heb je gewoon zelfvertrouwen, ongeacht hoe je eruit ziet of hoe fit je bent. Je bent trots op jezelf en je trekt je niets aan van anderen. Jij accepteert jezelf zoals je bent.

Een oorzaak van weinig zelfvertrouwen ligt in het verhaal dat jij, jaar in jaar uit, tegen jezelf vertelt: jouw zelfbeeld. Het beeld dat je van jezelf hebt staat los van wie je bent. Het is gewoonweg niet waar. Het is een plaatje of een verhaal waarin jij gelooft. Geloof in een beter verhaal, schets een mooier plaatje, verander jouw zelfbeeld. Waarom niet? Het is niet meer of minder waar, het gaat erom in welk zelfbeeld jij gelooft.

Zelfbeeld en ideaalbeeld

Een beter zelfbeeld is niet hetzelfde als een ideaalbeeld. Een zelfbeeld is hoe jij jezelf ziet en een ideaalbeeld is hoe jij zou willen zijn. Hoe groter het verschil tussen jouw zelfbeeld en ideaalbeeld, hoe minder zelfvertrouwen dat geeft. Wanneer jij de maatstaf van succes bij Steve Jobs legt, dan kan het nog even duren voor je jezelf als succesvol ziet. Je kunt dan twee dingen doen om meer zelfvertrouwen te krijgen:

  • pas jouw zelfbeeld aan richting het ideaalbeeld: waarom zou jij onderdoen voor Steve Jobs?
  • of stel je ideaalbeeld naar beneden bij: zie hoe succesvol je bent in wat je nu al hebt bereikt

Beide strategieën geven je meer zelfvertrouwen.

trust yourself

Self-fulfilling prophecy

Waarom is het niet zo makkelijk om je zelfbeeld aan te passen? Onder jouw zelfbeeld liggen overtuigingen, waar je heilig in gelooft. Jouw zelfbeeld is een optelsom van overtuigingen. Ik kan het niet, ik durf het niet, ik ben niet goed genoeg, ik ben het niet waard, ik ben te dik, ik ben niet succesvol. Wat vul jij onbewust in achter ik ben…?

Wat je invult achter ik ben… is exact wat jij ervaart. Het klopt, je ziet het immers elke keer weer bevestigd in de werkelijkheid. Het punt is echter dat jouw ik ben-overtuiging niet het gevolg is van wat je ervaart, maar de oorzaak ervan. Als je iets anders achter ik ben… invult en dat ook werkelijk gelooft, dan zul je dat in de werkelijkheid ervaren. Het is een self-fulfilling prophecy.

Conclusie: Het is dus belangrijk om te werken aan een positief zelfbeeld, met positieve onderliggende overtuigingen, waar je echt in gelooft.

Maar hoe pas je nu jouw zelfbeeld aan? Hoe kun je geloven dat je zelfverzekerd bent, als je al jaren ervaart dat je onzeker bent. Hou je jezelf dan niet voor de gek als je zegt ‘ik ben zelfverzekerd?’

De gouden bal: ‘ik ben zelfverzekerd’

Doorbreek het patroon. Vervang een niet-helpende-overtuiging door een overtuiging die jou wel helpt (de gouden bal die een beweging in gang zet).

IK BEN ZELFVERZEKERD

  1. Accepteer dat je tot en met gisteren weinig zelfvertrouwen had. Het klopt dat je tot vandaag ‘ik ben onzeker’ hebt uitgezonden en dat ook hebt ervaren. Het is waar dat jij je onzeker hebt gedragen, maar dat wil niet zeggen dat je onzeker bent en al helemaal niet dat je geen zelfvertrouwen kunt hebben.
  2. Onderzoek wat je nodig hebt om meer zelfvertrouwen te krijgen. Wat heb je nodig om erin te kunnen geloven?
  3. Je besluit dat je vanaf nu ‘ik ben zelfverzekerd’ gaat uitzenden, in al jouw gedachten, in alles wat je zegt en doet. De realiteit die je nu nog ervaart is het gevolg van de oude overtuiging. Heb het volste vertrouwen dat dit vanaf nu gaat veranderen.
  4. Herhaal de affirmatie: ‘ik ben zelfverzekerd’ zo vaak als je kunt om jezelf te overtuigen.
  5. Zoek bewijzen van situaties waarin je zelfverzekerd bent. Zie je wel, je bent zelfverzekerd!
  6. Als je voldoende bewijzen ziet om erin te kunnen geloven, en als je het maar vaak genoeg herhaalt, dan zal de nieuwe overtuiging zich nestelen in jouw onderbewustzijn. Je hoeft er dan geen moeite meer voor te doen, het is jouw nieuwe werkelijkheid geworden.

Het begint bij jou!

Margret Notté

Meld je aan om regelmatig gratis inspiratie, praktische tips en oefeningen te ontvangen. Je ontvangt dan automatisch een bericht bij het verschijnen van elk nieuw blog artikel.

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 0 reacties