1

In 7 stapjes naar eigenliefde

Gebrek aan eigenliefde. Ja, dat is wel een dingetje. Je bent niet blij met jezelf, dus kun jij je ook niet voorstellen dat een ander jou wel waardeert. Daarom doe je extra je best en dan nog is het niet genoeg. Bovendien ben je altijd voor een ander bezig. Je cijfert jezelf weg. De ander is altijd belangrijker.

Herken jij dit? Als je dit leest waarschijnlijk wel. Is het waar dat een ander belangrijker is dan jij? Natuurlijk niet. Je lijdt aan een chronisch gebrek aan eigenliefde en aan een overdosis zelfkritiek. Maar ik kan 100 keer tegen je zeggen dat je leuk bent en precies goed zoals je bent. Dat snap je ook wel, maar je gelooft het niet. De overtuiging dat je niet goed genoeg bent zit diep geworteld in jouw systeem. Je moet eerst die overtuiging aanpakken voor je aan jouw eigenliefde kunt gaan werken.

Hoe komt dat toch, gebrek aan eigenliefde?

Gebrek aan eigenliefde ontstaat vaak al heel vroeg in de jeugd. De grootste angst van een kind is dat zijn verzorgers hem in de steek laten. Het gedrag van een kind is er daarom op gericht om goedkeuring en liefde van zijn ouders te krijgen. Het kind wil lief gevonden worden, gezien worden, waardering en liefde krijgen als bevestiging dat de ouders hem niet zullen verlaten. Dit is voor het kind van levensbelang omdat het niet voor zichzelf kan zorgen. Het kind heeft naast liefde ook duidelijke regels nodig om te begrijpen wat er van hem verwacht wordt, zodat hij het goed kan doen. Bovendien wil het kind bevestiging dat het met de ouders goed gaat. Pas dan voelt het zich veilig genoeg om gewoon kind te zijn en zich nergens druk over te maken. Dan kan het kind een gezonde ontwikkeling doormaken.

Bevestiging door de ouders

Ouders zijn lang niet altijd in staat om hun kind voldoende te bevestigen dat het geliefd is, gezien wordt en veilig is. Vaak hebben ze zelf die bevestiging als kind niet gekregen en weten ze gewoon niet hoe je dat doet. Soms hebben ouders teveel andere dingen aan hun hoofd. Ze worstelen met zichzelf of maken ruzie met elkaar. Wellicht is er een ander kind in het gezin dat ziek is en veel aandacht vraagt. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom het kind onvoldoende wordt bevestigd en zich niet veilig voelt.

De ouders hebben meestal niet in de gaten dat hun kind iets tekort komt, het kind krijgt immers alles wat de ouders kunnen geven. Of ze zien het wel maar begrijpen niet wat hun kind nodig heeft, ouders kunnen zich dan machteloos voelen en weten niet wat ze eraan kunnen doen.

Niet helpende overtuigingen

Als kind kun je heel begrijpelijk de verkeerde conclusie hebben getrokken, door te denken dat het aan jou lag. Zoals: ‘Ik ben niet belangrijk’, ‘ik word niet gezien’, ‘ik ben niet de moeite waard’, ‘ik mag niemand tot last zijn’, ‘ik ben niet goed genoeg’. Maar het had niets met jou te maken. Het probleem lag in het onvermogen van jouw ouders om te herkennen en geven wat je als kind op dat moment nodig had om je geliefd en veilig te voelen.

Laten we de niet helpende overtuiging ‘ik mag niemand tot last zijn’ als voorbeeld nemen. Je dacht bijvoorbeeld onbewust: ‘Mijn ouders hebben het zo druk, ze kunnen mij er niet bij hebben.’ Je bent een overlevingsstrategie gaan toepassen: ‘Ik wil ze niet tot last zijn’ (dan laten ze me niet in de steek) en ‘ik zal mijn best doen om ze te helpen, zodat het beter met ze gaat’ (en ze voor mij kunnen blijven zorgen). Je aandacht was voortdurend gericht op het welbevinden van je ouders. Je maakte structureel jouw eigenbelang onderschikt aan de belangen van jouw ouders. Dit gedragspatroon werkt door in jouw volwassen leven. Je doet nog steeds alles voor anderen en gaat daarbij volledig voorbij aan jezelf.

Heb je de conclusie getrokken ‘ik ben niet goed genoeg’, dan blijf je bevestiging zoeken bij anderen en wil je ‘pleasen’, lief gevonden worden, erkenning krijgen, het goed doen. Als je nu zelf moeder bent en die bevestiging zoekt bij je eigen kinderen, dan zijn de rollen omgedraaid. Je doet weliswaar alles voor je kinderen, maar vraagt bevestiging in plaats van het te geven.

In 7 stapjes naar eigenliefde

Er iets aan willen doen is al een daad van eigenliefde. Neem ruim de tijd om de volgende 7 stappen te doorlopen en de vragen te beantwoorden.

  1. Wat is de belangrijkste overtuiging die onder jouw gebrek aan eigenliefde ligt?
  2. Waar komt deze overtuiging vandaan?
  3. Erken aan jezelf dat je als kind onvoldoende hebt gekregen wat je op dat moment nodig had. Daarmee erken je jouw gevoelens van miskenning en verloochen jij jezelf en jouw gevoelens niet langer.
  4. Besef dat je als kind de verkeerde conclusie hebt getrokken, namelijk dat het aan jou lag. Dat is niet zo.
  5. Kijk met compassie en begrip terug hoe deze niet helpende overtuiging, gebaseerd op een onjuiste conclusie, jou al die tijd in zijn greep heeft gehad. Kijk naar het gedragspatroon wat daaruit voortgekomen is.
  6. Realiseer je hoe oud je nu bent. HOE OUD? Wordt volwassen en doorbreek het patroon! Ga emotioneel gezien op eigen benen staan door je niet langer op anderen te richten voor goedkeuring of erkenning. Je hebt geen goedkeuring nodig om je eigen leven te leiden. ECHT NIET!
  7. Tot slot de laatste vraag: Wat wil je? Jeetje, dat is een moeilijke vraag. Neem alle tijd die nodig is om dit te ontdekken.

Aanvullen van eigenliefde en afkicken van zelfkritiek

Geef jezelf toestemming om de komende tijd meer aandacht aan jouw eigen wensen te besteden. Wat heb jij nodig? Wat wil jij? Het mag, het is helemaal oké, zolang je daar niemand kwaad mee doet. Je hebt geen toestemming of goedkeuring nodig. Sterker nog, je zult anderen een dienst bewijzen door je emotioneel gezien niet langer afhankelijk op te stellen. Je hebt geen bevestiging meer van ze nodig. Dat zal een opluchting voor ze zijn, er komt ontspanning in de relatie.

Je hebt een chronisch gebrek aan eigenliefde gehad, dat tekort mag je nu gaan aanvullen. Ga bovendien afkicken van de zelfkritiek gewoonte. Met andere woorden ben wat liever voor jezelf.

Als je kinderen hebt, geef ze dan de bevestiging die ze nodig hebben. Laat merken dat je er voor ze bent, dat je ze echt ziet, dat je trots op ze bent, dat ze het goed doen en dat je van ze houdt precies zoals ze zijn. En dat het goed met je gaat.

Begeleiding

Elke situatie is weer anders. Als je wel wat hulp kunt gebruiken om inzicht in je eigen situatie te krijgen maak dan een afspraak voor een coaching sessie (Margret 06-10147409). Ik help je graag. Je bent het waard!

Het begint bij jou!

Margret

 

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 1 reacties