5 verstandige tips om te beslissen vanuit je gevoel

Hoe vertrouw ik meer op mijn gevoel?

Vertrouw jij bij het nemen van beslissingen eerder op jouw verstand dan op je gevoel? In dit artikel krijg je 5 verstandige tips om je gevoel bij een beslissing te betrekken.

1. Een verstandige beslissing

Wanneer je een hoofd-mens bent, dan ben je gewend beslissingen te nemen op basis van verstandelijk redeneren.  Je zet alle voor- en nadelen van een keuze op een rijtje en neemt een verstandige beslissing. Hierbij maak je naar jouw idee gebruik van alle beschikbare informatie. Maar is dat zo? Vergeet je dan niet een belangrijke informatiebron? Hoe komt het dat een ‘verstandige beslissing’ soms helemaal niet goed voelt?

Tip: Wat is de verstandigste beslissing op basis van jouw lijstje met voor- en nadelen? Voelt die beslissing goed of voelt het niet goed?

Als de meest logische beslissing niet goed voelt of als je twijfelt, dan kun je ervan uitgaan dat jouw gevoel extra informatie heeft. Er is een goede reden voor jouw twijfel.

uit je hoofd naar je gevoel

2. Extra informatie vanuit je gevoel

Welke extra informatie heeft jouw gevoel?

  • van binnenuit: over wat jij werkelijk wilt en wat goed voor je is; goed voor jouw gezondheid, voor je ontwikkeling en voor je geluk.
  • van buitenaf: informatie die jouw verstand letterlijk over het hoofd ziet. Je voelt bijvoorbeeld of iemand al dan niet de waarheid spreekt, iets kan verwarrend voelen als het niet klopt. Of je voelt een unieke kans voor iets wat jouw verstand nog niet ziet aankomen.

Tip: Vul jouw lijstje aan met argumenten voor en tegen die puur gebaseerd zijn op jouw gevoel. Je hoeft ze niet te verklaren, begrijpen of te verdedigen. Wat voelt nu als de juiste beslissing?

3. Beslis je uit angst of uit enthousiasme?

Wees alert of jouw argumenten voortkomen uit angst/boosheid/jaloezie of uit enthousiasme/vreugde/liefde. Angst is een slechte raadgever. Angst als waarschuwing voor gevaar moet je natuurlijk serieus nemen. Maar angst voor het onbekende, angst om uit je comfortzone te stappen, angst om tekort te schieten, angst om iets los te laten en andere negatieve gedachten, staan jouw ontwikkeling en geluk in de weg. Het is wel goed om je van deze gevoelens bewust te zijn, zodat je er iets aan kunt doen.

Tip: Stap uit het negatieve gevoel en streep alle argumenten door die niet terecht zijn omdat ze enkel en alleen voortkomen uit negativiteit. Bekijk je voor- en tegenlijstje dan nog eens opnieuw met een enthousiaste blik en met zin in de toekomst. Vul eventueel aan met nieuwe argumenten. Welke beslissing heeft nu jouw voorkeur?

4. Van wie komt de informatie?

Van wie komen de voors en tegens die je op het lijstje hebt gezet? Is er een sociaal wenselijke of voor de hand liggende uitkomst? Zijn de voordelen echt voordelig voor jou, of zegt de maatschappij, jouw opvoeding of jouw omgeving dat dit voordelen zijn?

Tip:  Vervang het woord voordeel in blij en het woord nadeel in niet blij. Voel bij elk argument of je er blij of niet blij van wordt. Komt het lijstje er nu anders uit te zien? Wat is het effect op de beslissing?

5. Wat is echt belangrijk?

Tot slot: Jouw hoofd heeft waarschijnlijk al beredeneerd wat de belangrijkste punten op jouw lijstje zijn. Maar klopt dat ook met jouw gevoel?

Tip: Zet één voor één de argumenten vanuit je hart in volgorde van belangrijkheid. Streep door wat voor jou eigenlijk helemaal niet belangrijk is. Zo komt vanzelf het doorslaggevende argument bovenaan te staan. Dus, wat ga je nu besluiten?

Als je de juiste beslissing neemt voelt dat als een enorme opluchting.

gevoel van opluchting

Het begint bij jou!

Margret Notté

Meld je aan om regelmatig gratis inspiratie, praktische tips en oefeningen te ontvangen. Je ontvangt dan automatisch een bericht bij het verschijnen van elk nieuw blog artikel.

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 0 reacties