Spiritualiteit in een druk leven: praktische tips

bezinningsmomentRegelmatig krijg ik de vraag hoe je alle prachtige inzichten die je hebt tijdens een meditatie of op een inspirerende workshop, toepast in de praktijk, wanneer je kinderen voortdurend “mama” roepen of je deadlines moet halen op je werk. Met andere woorden, hoe pas je spiritualiteit praktisch toe in een druk leven?

Naar mijn idee is dat precies waar spiritualiteit over gaat. Het is namelijk niet zo ingewikkeld om helemaal ‘zen’ in alle rust bovenop een berg te zitten. Spiritualiteit wordt zweverig als je het gebruikt om de werkelijkheid te ontvluchten, maar is heel nuttig als je het toepast in de praktijk. In de werkelijkheid van alledag kom je de echte uitdagingen tegen. Wanneer je spiritualiteit praktisch toepast zal dat je leven verrijken, zin geven en gemakkelijker maken (verlichten). Je wordt gelukkiger.

Spiritualiteit is een omvangrijk aandachtsgebied. In dit artikel krijg je enkele praktische tips met betrekking tot bezinning en bewust aanwezig zijn in een druk leven.

Bezinningsmomenten

De kans is groot dat jouw leven wordt beheerst door je agenda, gezin, werk en sociale verplichtingen en door de dingen die je overkomen. Je zit er middenin en het lijkt allemaal beslist noodzakelijk, erg belangrijk en het kan onmogelijk anders. Het is nu eenmaal de situatie waarin je zit.

Wat je op zo’n moment nodig hebt is een bezinningsmomentje. Je moet er letterlijk even uitstappen om de situatie vanuit een ruimer perspectief te kunnen bekijken en te relativeren. Je zult dan namelijk zien dat jouw situatie minder belangrijk is dan je dacht en dat het gemakkelijker kan. Dat kan door je hoofd leeg te maken met een korte meditatie, maar een wandelingetje in de frisse buitenlucht tijdens de lunchpauze werkt net zo goed. Het gaat erom dat je er even ‘uit’ bent om te kunnen relativeren en om alles in een ruimer perspectief te kunnen zien.

Maar dat is nu net het probleem. Je hebt geen tijd voor een bezinningsmomentje. En al zou je tijd maken dan nog gaan je gedachten uit naar datgene waar je zo druk mee bent. Je stapt er niet uit, maar bent er in je hoofd nog steeds mee bezig.

Praktische tips:

  • “Verkoop” aan jezelf dat tijd nemen voor een bezinningsmoment je tijd, ruimte en helderheid gaat opleveren, zodat je gemotiveerd bent om het te doen.
  • Doe even helemaal niets en geef ook je hersenen een pauze. Je hoeft nergens iets van te vinden, je hoeft nergens oplossingen voor te bedenken en je nergens zorgen over te maken. Kijk niet op je telefoon en hou je hersenen niet bezig met een spelletje of filmpje. De tijd staat even stil.
  • Als het je niet lukt om je hoofd leeg te krijgen, laat je gedachten dan meewerken i.p.v. tegenwerken. Kijk naar jezelf als naar een ander persoon (stap eruit) en geef je hersenen een bezinningsopdracht.  Bijvoorbeeld: “Hoe kan ze haar leven gemakkelijker maken?” of “Hoe kan hij elke dag tijd besparen?” of “Waar gaat het nu eigenlijk om, wat is echt belangrijk?”of “Wat wil ik nu echt?”. Voel het verschil tussen het gebruiken van de hij/zij-vorm en de ik-vorm wanneer je naar jezelf kijkt. Zorg dat je een vraag stelt vanuit een helikopterview en dat je niet in het onderwerp blijft dat je bezig houdt.

spiritualiteit, bezinning

Bewust zijn

Spiritualiteit heeft alles te maken met ‘bewust zijn’. Wanneer de tijd ongemerkt voorbij gaat, omdat je het zo druk hebt of voortdurend aan het denken bent, word je geleefd en leef je onbewust.

Het leven speelt zich af in dit moment. Niet in het verleden en niet in de toekomst, niet ergens anders, maar hier en nu. Je brengt kwaliteit en geluk in je leven door met je aandacht aanwezig te zijn bij wat er is in het huidige moment. Dat is het principe van mindfulness.

Praktische tips:

  • Kijk regelmatig op van je werk en kijk om je heen. Ben je bewust van waar je nu bent. Gebruik je zintuigen, kijk, voel, luister, ruik.
  • Heb aandacht voor de mensen die nu bij je zijn, in plaats van met je gedachten mijlenver weg te zijn. Besteedt ook aandacht aan dieren in je omgeving, je huis, de tuin, je werkplek.
  • Wanneer je kinderen voortdurend “mama” roepen, dan helpen ze jou om met je gedachten in het nu te komen. Maak tijd voor ze en geniet ervan ze aandacht te geven en bij ze te zijn. Wanneer dat niet kan laat dan merken dat je ze ziet en geef aan wanneer je wel tijd voor ze hebt.
  • Lees de tips in het artikel je werk loslaten

groep I AM Training 2017/2018

Uitnodiging

Omdat je dit artikel gelezen hebt ga ik ervan uit dat jij geïnteresseerd bent om spiritualiteit in jouw dagelijks leven te integreren. Daarom nodig ik jou persoonlijk uit om deel te nemen aan de eerstvolgende I AM Training 

I AM biedt je een ruimere kijk op jouw leven. Het is een combinatie van spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling, met een praktische insteek. De training bestaat uit 9 inspiratie avonden met steeds een ander thema. Het is 1 avond in de maand voor jezelf, om je te bezinnen op jouw leven en je leven rijker, zinvoller en gelukkiger te maken. We starten op 27 februari. Je krijgt een cursusmap met opdrachten om gedurende de maand thuis aan te werken en om jouw inzichten in je leven te implementeren.

Meer informatie

Het begint bij jou!

Margret Notté

Klik hier om een ​​reactie te plaatsen 0 reacties